Volanie Kukučky (Robert Galbraith alias J. K. Rowlingová)

15:43

U Rowlingovej sa dá hovoriť o dvoch obdobiach - počas Harryho Pottera a po ňom. Harryho si nedovolil hanobiť hádam nikto, no o Rowlingovej neskorších románoch sa to už povedať nedá. Prázdne miesto sa stretlo s veľmi rozporuplnými reakciami. Vo všeobecnosti sa dá povedať, že kritici knihu ocenili a čitatelia skritizovali. Jej detektívky pod pseudonymom Robert Galbraith sa doteraz stretli s lepšími reakciami, no, samozrejme, ďalší Harry to nebol. Po prečítaní Prázdneho miesta som si myslela, že som zrejme výnimka, pretože kniha sa mi veľmi páčila, a tak som si myslela, že rovnako ma zaujmú aj ďalšie Rowlingovej knihy. Či to tak naozaj bolo sa môžete dočítať v nasledujúcich riadkoch.

Súkromný detektív Cormoran Strike je na dne. Práve sa rozišiel so snúbenicou, na krku má dlhy a navyše nemá ani kde bývať. Ako blesk z jasného neba si ho nájde bohatý klient, ktorý chce prešetriť údajnú samovraždu svojej sestry, slávnej modelky Luly Landry. Pri vyšetrovaní mu pomáha aj nová atraktívna sekretárka Robin. Podarí sa im zistiť pravdu o modelkinej smrti?

Volanie Kukučky je klasická detektívka založená na poctivom vyšetrovaní prostredníctvom vypočúvania podozrivých. A v tomto spočíva jej najväčšie pozitívum a zároveň aj negatívum. Pozitívum pre mňa, lebo ja detektívky vôbec nečítam (môžem vôbec písať túto recenziu? :D). Za život som prečítala jedinú detektívku (aj tú dvakrát). A predstaviť si seba ako čítam nejakú severskú krimi naozaj neviem. Naopak, jej zástancovia sa Rowlingovej knihe asi nepotešili, pretože aj na mňa to bolo miestami... hmmm, nudné? Do knihy som sa naozaj s chuťou začítala až v jej druhej polovici keď sa Cormoran opil. Vtedy to konečne nabralo spád a záver bol čerešničkou na torte. Pamätám sa, ako som si po jeho prečítaní povedala, že škoda takého skvelého záveru na takú nudnú knihu :D (samozrejme, nadnesene). Ani výber zápletky pre mňa nebol tým pravým orechovým - svet celebrít, hercov, modeliek, producentov... To však niekto iný môže hodnotiť pozitívne.

Poďme však knihu aj vychváliť, lebo už by sa zdalo, že to považujem za prepadák - to rozhodne nie! Čo sa Rowlingovej uprieť nedá je jej talent na vykreslenie postáv. Aj v tomto románe to potvrdila. Cormorana dokonale vykreslila ako vojnového veterána, úprimného a na prvý pohľad tvrdého človeka. Jeho nová asistentka, čerstvo zasnúbená Robin, je jeho pravým opakom - atraktívna, taktná, milá, ale aj obozretná a šikovná. Čo mi však trochu prekážalo bol silený dôraz aký Rowlingová už od začiatku dávala na to, že medzi nimi dvomi k ničomu dôjsť nemôže. O čo sa stavíte, že do konca série sa stane pravý opak?

Aj spomínané rozuzlenie zápletky ma dostalo. Vo chvíli keď už považujete za podozrivého úplne každého, Cormoran vás prekvapí svojou verziou. Kúzlo zmätenia čitateľa Rowlingová ovláda dokonale, ale o tom predsa po Harrym nepochybuje hádam nikto.

Pozitívne hodnotím aj výber miesta, kde sa príbeh odohrával - Londýn. Rowlingovej sa podarilo jeho atmosféru zachytiť geniálne. Ako som čítala rôzne názory, možno až príliš, pretože na niekoho to pôsobilo ako reklama na londýnske krčmy a reštaurácie. Mne to však neprekážalo a plným dúškom som si upíjala z opisov rušných i tichých ulíc chudobnejších i bohatých častí Londýna.

Záverom, tým, že som po predošlých knihách od Rowlingovej čakala veľa, musím pripustiť, že som bola trochu sklamaná. Jednoducho som pri Volaní Kukučky nedostala toľko, koľko som čakala. Svoje možno robí aj výber žánru, do akého sa Rowlingová pustila - ja na knižné detektívky jednoducho nie som. Ak si však odmyslím moje prehnané očakávania a pomalšie rozbehnutie deja, knihu určite odporúčam. Skvelé vykreslenie postáv, priblíženie atmosféry Londýna a v neposlednom rade dokonale vymyslená zápletka a následné rozuzlenie, ktoré by ste nečakali.

4/5

Knihu si môžete kúpiť napríklad TU.

P. S: Tento mesiac bude zrejme na tomto blogu zasvätený Rowlingovej - môžete sa tešiť ešte na recenziu druhého pokračovania prípadov Cormorana Strikea, Prázdneho miesta a Rowlingovej biografie :)